Sunday 1 February 2015

PUREE

Salam all....
 Hahhaha memang hangat2 tahi ayam la aku ni.. bole buat 2 blog je.aritu berkobar benar nk buat blog.hihiii... sebagai ibu yg bekerjaya aku tk sempat nk bg masa aku nk berblog rupe2nye hihii... dah2 byk sgt ngarut.tajuk kali ni senang je pasal puree... mengikut pembacaan aku baby bole diberi makan pejal seawal 6 bulan.jadi dengan semangatnye aku telah menyediakan apa yg patut untuk amad mucumm aku ni ...

Periuk tefal rembat kat jusco..ada sale lg tu :)

Semangat bli periukmulticooker nk steam wat bubur buat kek semua bole ;).... cume rajin tk rajin je hahaaa...  genap usia amad 6bulan 4 hari aku telah sediakan puree carrot sebagai makanan pertama amad.... senang sgt buat puree ni.siap bole frozen kan lg ye..   

1- ko steam je carrot ikut suke ko nak berape byk
2- blend carrot gune blender kering (x payah tambah air)
3- yang lebih ko simpan buat frozen
4- bole bg si mucummm makan ... amad muke mmg serius..tp die suke hihiii.

Ada yang tanye bole ke gune blender kering..bole je asalkn blender tu ko tk pkai blend cili nnti pedas makanan ank korg
Nampak tak blender tu menjalankan tugas beliau.... sebab die cair jd terkeluar la sikit air tu.. pndai2 le lapik ngan suratkabooor

Senang kan..mule nak prepare memang la malas sekali dah buat rase ketagih lak nk buat lg. Cuti thaipusam ni nk prep byk sikit buah. Nk buat epal pear pisang avokado. Awal2 ni kne bg buah2 dlu.... 
Jgan lupe 4 day rules yee.. tahu tak??? Bg le ank korg mkn makanan yg same selama 4 hari.tujuan utama nak detect ank korg ade alahan.disamping senang tk yh nk pk tukar menu setiap hari hehehe...
Jangan gedik bg ank korg cube makanan baru pada waktu malam ye..kang dibuatnye ada alahan mati ler tk tido malam..huhuu... 

 Ok tu je babai semua ;)... Salam




No comments:

Post a Comment